Vanliga frågor och svar

Här hittar du de mest frekventa frågorna som vi har besvarat. De är uppdelade i olika kategorier för att göra det enklare för dig.

Vill du veta vad man ska tänka på inför en bemanning?
I grunden kommer det alltid handla om att rekrytera kompetensbaserat men det handlar även om rätt personlighet. Vilka frågor och behov står din arbetsplats inför idag? Vilka kunskapsluckor måste täppas till och vilken kompetens saknas för att nå verksamhetens mål? Här är vår checklista som du kan gå igenom och ha som stöd inför bemanning.
  1. Vad ska veteranen utföra? Vilken del av organisationen ska veteranen vara i och med vilka uppgifter?
  2. Vilken typ av kultur har ert företag? Ofta handlar matchning inte bara om kompetens utan även om rätt personlighet. Ofta har vi möjligheten att presentera ett par potentiella veterankandidater och vill såklart skicka den som kommer bli mest naturlig som en del av ditt team.
  3. Förutom de nödvändiga kompetenserna för uppgifterna och rollen, vilka andra kompetenser, kunskapsområden och erfarenheter är en bonus för ditt företag?
  4. Är behovet av veteran endast under en kort period eller spänner det över en längre tid?
  5. Ska veteranen jobba på plats eller innebär det att arbeta på distans?
 
Hjälper ni till med lokal marknadsföring vid uppstarten?
Ja, det gör vi. Vi tror så mycket på vår affärsidé och franchisekoncept så vi återinvesterar större delen av franchiseinsatsen i din lokala marknadsföring under första året. Allt för att du ska komma i gång ordentligt!
Måste det finnas inkomster för att göra avdraget mot?
Ja, man måste ha inkomster för att kunna göra avdraget emot. Du kan alltså inte få Rot- eller Rutavdrag utbetalade i rena pengar, utan avdragen kvittas mot andra skatter.
Har det någon betydelse om man är en eller två i hushållet?
Absolut, Rot- och Rutavdrag räknas per person, vilket innebär att om ni är två personer i ett hushåll kan båda ha rätt till skattereduktion upp till 50 000 kronor. Tänk på att varje persons Rot- och Rutavdrag räknas ihop till maximalt 50 000 kronor. Har du använt 30 000 kronor i rutavdrag får du alltså bara göra 20 000 kronor i rotavdrag samma år.
Hur stora skatteavdrag får man göra och vad behöver jag ha koll på?
Du kan få skattereduktion på sammanlagt 50 000 kronor för arbetskostnad för hushållsnära tjänster (RUT) och för reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad (ROT). För rotavdrag gäller som mest 30 procent av arbetskostnaden och för rutavdrag max 50 procent av arbetskostnaden. Det arbete som utförts och betalats för under året dras mot inkomstskatten samma år. Det är datumet som du betalar som styr vilket beskattningsår avdraget hamnar på. Arbetet måste dessutom vara utfört senast 31 januari året efter. Det är Veterankraft som utförare som gör avdraget på fakturan, men du behöver själv ha koll på hur mycket avdrag du har gjort under året. Vi har inte tillgång till dina uppgifter. Vet du med dig att du nått taket för dina avdrag kan det vara klokt att meddela oss det, så fakturan blir utan Rot- eller Rutavdrag.
För vilka tjänster får man utnyttja Rot och Rut?
Rot-avdraget gäller för reparation, underhåll, om- och tillbyggnad av din bostad. Du måste äga och minst delvis bo i bostaden, så avdraget kan inte användas i hyresrätter. Rut-avdraget gäller för hushållsnära tjänster där bland annat städning, barnpassning, reparation av vitvaror och snöskottning ingår. Material och resekostnader ger däremot inte rätt till rot- och rutavdrag. Våra lokalkontor är experter på vad som gäller vid Rot och Rut. Ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Hur går det till att göra Rot- och Rutavdrag?
Det som är viktigt i början är att meddela oss på Veterankraft som ska utföra tjänsterna om att du är intresserad av att utnyttja Rot- alt Rutavdraget. Det är nämligen vi som gör avdragen, så det är ordnat när du får din faktura. Du däremot är skyldig att hålla reda på hur stora avdrag du gjort sammantaget, så att du inte överskrider maxgränsen. Skatteverket skickar ut löpande information till dig om hur stora avdrag du gjort. Du måste även ha betalat för tjänsten elektroniskt, för att avsändare, mottagare, belopp och tidpunkt ska synas. Det är helt enkelt för att affären ska vara spårbar.
Det pratas om Rot och Rut i olika sammanhang, vad betyder det?
  • Rot är en förkortning för Reparation, Ombyggnad och Tillbyggnad.
  • Rut stod en gång i tiden för "Rengöring, Underhåll och Tvätt" men idag omfattar avdraget betydligt mer, såsom trädbeskärning, IT-service i hemmet, flyttstädning och tillsyn.
Rot och Rut är båda skatteavdrag som man får göra för tjänster som utförs i eller i nära anslutning till hemmet. Våra lokalkontor är experter på vad som gäller vid Rot och Rut. Ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Vad kostar det att anlita en veteran?
Som kund hos Veterankraft betalar ni enbart för de timmar som ni behöver och med ingen kontraktstid. Därutöver kan det tillkomma:
  • Kostnad för förbrukningsmaterial
  • Hyra av verktyg (tex motorsåg som avser trädgårdshjälp)
  • Eventuella lokala avvikelser för bilersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt startavgift.
Hur ser era faktureringsrutiner ut?

Vi har som rutin att fakturera löpande. I de fall det handlar om större uppdrag som spänner över flera månader, fakturerar vi den 30:e i varje månad. Rör det sig om ett mindre isolerat uppdrag så sker faktureringen ca 1 vecka efter godkänt utfört arbete. Betalning sker mot faktura med 10 dagar netto.

Vi på Veterankraft vill såklart lyfta fram E-faktura som det bästa fakturerings-alternativet istället för pappersfaktura, detta utifrån ett långsiktigt och hållbart perspektiv. Även Autogiro är ett bra alternativ och möjligt för dig som nyttjar löpande tjänster hos oss, som tex fastighetsskötsel.

Hur snabbt kan vi få en veteran på plats till vår BRF?
Är det något som vi får höra ifrån våra kunder så uppskattar de att vi är snabbfotade och att det är samma veteraner som kommer varje gång samt att den livslånga erfarenheten gör att startsträckan är minimal. Vi på Veterankraft, med våra erfarna och kompetenta veteraner, känner både glädje och engagemang i att rycka ut och hjälpa till. Välkomna att höra av er här!
Finns det några specifika egenskaper som veteranen bör ha?
Förutom plikttrogen och noggrann så är det bra om man är lite av en problemlösare. Allt kan hända och då måste man kunna agera snabbt och effektivt.
Varför tror ni att allt fler BRF:er anlitar Veterankraft i större utsträckning?
Det som vi ofta får höra är att vi är snabbfotade och engagerade på Veterankraft och våra veteraner som väljer att jobba hos oss gör det för att de verkligen vill. Många har valt att jobba deltid och då passar det alldeles utmärkt att rycka ut och jobba just några timmar här och där. Det som också uppskattas är att en och samma person alltid kommer, som känner till alla fastighetens förutsättningar. Kräver uppdraget att Veterankraft ska anlitas på heltid – då är det vanligt att det är två veteraner som delar på uppdraget.    
Vad för tjänster utför ni åt bostadsrättsföreningar?
Vi blir ofta anlitade runt om i landet med att sköta om grönytor men även för fastighetsskötsel, trappstädning och snöskottning och ibland även administration. Sitter du i styrelsen för en bostadsrättsförening och skulle vilja hitta en lösning för det löpande underhållet i er fastighet? Kontakta oss genom att fylla i vår intresseanmälan eller ring direkt till ditt lokala Veterankrafts-kontor så berättar vi mer om hur vi kan bistå er.    
Hjälper ni även bostadsrättsföreningar?
Ja, vi hjälper många BRF:er runt om i landet med diverse löpande arbeten. Sitter du i styrelsen för en bostadsrättsförening och skulle vilja hitta en lösning för det löpande underhållet i er fastighet? Vi hjälper till med det mesta till din förening. Läs mer här! Du kan även kontakta oss genom att fylla i vår intresseanmälan eller kontakta ditt närmsta lokala Veterankrafts-kontor.
Vilka centrala aktiviteter har ni för era franchisetagare?
Under året har vi löpande utbildningar, regionsmöten och konferenser tillsammans med alla medarbetare på Veterankraft. Syftet är att hålla alla er ajour med vad som händer på marknaden såsom trender, förändrade marknadsförutsättningar, kommande nya tjänster och erbjudanden men också för att lära känna varandra och bibehålla den fina gemenskap vi har.

Är du intresserad av att komma i kontakt med oss, fyll gärna i vår intresseanmälan eller ring direkt till Stephan Sahl, Rekrytering- & Etableringsansvarig på telefon: 08-520 018 06

 
Kommer jag konkurrera med med flera franchisetagare inom samma ort?
I de allra flesta orter finns det bara en franchisetagare. På större orter kan det finnas flera franchisetagare men då arbetar de i olika delar av staden. Viktigt att veta är att det är naturligt att kunder ringer sitt närmaste kontor för att få hjälp just i den stadsdelen där man bor eller vill ha sin tjänst utförd. Och, veteraner vill helst tillhöra det lokalkontor som finns närmast dem, så att de kan få jobb i närheten av deras hem.

Är du intresserad av att komma i kontakt med oss, fyll i en intresseanmälan eller ring direkt till Stephan Sahl, Rekrytering- & Etableringsansvarig på telefon: 08-520 018 06

Måste jag ha erfarenhet av bemanningsbranschen för att starta franchise hos er?
Nej, det finns inget krav på att du ska ha erfarenhet av bemanningsbranschen. Under vår diplomerade utbildning VK-CERT© kommer du lära dig mycket om vårt franchisekoncept och hur man framgångsrikt ska bedriva sin verksamhet.
Hur ska man veta om man är rätt som franchisetagare?
Om du kan svara JA på nedanstående frågor då vill vi gärna träffa dig!
  • Har du god lokalkännedom och ett utbrett kontaktnät på orten?
  • Tycker du om att jobba med människor?
  • Är du kunnig inom försäljning och har ett stort personligt driv?
  • Är du serviceinriktad?
  • Vet du vad det innebär att motivera och leda personal?
  • Är du bekväm med att hantera affärssystem och har en administrativ ådra?
  • Är du villig att satsa på att utveckla ditt egna företag?
Fyll i vår intresseanmälan eller ring direkt till Stephan Sahl, Rekrytering- & Etableringsansvarig på telefon: 08-520 018 06
Vad innebär personlig coachning?
Vi tillhandahåller en personlig coach som själv drivit framgångsrikt franchisekontor. Coachen kan du ringa närsom för att få rådgivning eller få personligt stöd.
Vad ingår i er diplomerade utbildning VK-CERT© ?
I vår diplomerade utbildning, VK-CERT© ingår allt som gör att du ska kunna lyckas med din verksamhet och om vårt framgångsrika franchisekoncept inom områdena:
  • System & processer, ex:
    • administrativa affärssystem och appar samt interna processer
    • hur fungerar rot- och rut avdrag, löneutbetalningar och faktureringar
    • anställningsprocess, arbetsmiljö och personalhantering
    • privat- och företagsförsäljning samt bemanning
  • Franchisekoncept & varumärke, ex:
    • unikiteten i konceptet samt Veterankraft som varumärke
    • tillgång till handbok
    • grafiska profilen med tydliga riktlinjer
    • privat- och företagstjänster
    • affärsmodell för snabbt få igång din verksamhet både i att rekrytera veteraner och attrahera nya kunder
  • Marknadsföring, ex:
    • åtkomst till film- och bildmaterial
    • google-anpassad lokalsida på hemsidan
    • lokal Facebooksida
    • Nationella och lokala marknadsaktiviteter
  • Administration & support, ex:
    • administrativa system som underlättar och förenklar ditt arbete
    • central hantering av Rot- och Rut avdrag, löneutbetalning till veteraner samt all fakturering ut mot kund
    • central inköpsplattform för både kläder och kontorsmaterial

Är du intresserad av att komma i kontakt med oss, fyll i en intresseanmälan eller ring direkt till Stephan Sahl, Rekrytering- & Etableringsansvarig på telefon: 08-520 018 06

Vad är det för direkta kostnader som franchisetagaren står för?
Förutom den initiala inträdesavgiften så betalar du enbart för din egen kontorslokal där du kan ta emot både dina veteraner och kunder samt din lokala marknadsföring med tillhörande aktiviteter. Även kostnader för eventuell tillkommande personal.
Vem ansvarar för all fakturering ut mot kund mm?
Vi vill att det ska gå bra för dig och hjälper dig med det där som brukar vara tråkigt, såsom löner, fakturering och skattereduktioner (Rot & Rut), så att du kan göra det du är bäst på – att ta hand om kunder och veteraner.
Hur lång tid tar det innan man är igång med sitt eget kontor?
Du kan komma i gång redan första dagen efter att ha genomgått vår diplomerade utbildning VK-CERT©, eftersom du varken behöver egen personal eller stora kontorslokaler i början.
Vad får man som franchisetagare hos Veterankraft?

För oss är det viktigt att du känner att du är en del av ett väletablerat och marknadsledande varumärke i branschen som står för trygghet, kvalitét och pålitlighet.

När du går ansluter dig som franchisetagare hos Veterankraft erhåller du följande:
  • Vår diplomerade utbildning, VK-CERT©. Till detta erhåller du även en handbok som innehåller mycket bra och relevant information om det som berör franchise-verksamheten.
  • Personlig coachning och rådgivning om hur du bör driva verksamheten för att det ska bli så lönsamt som möjligt.
Därutöver har du följande förmåner som ska underlätta för dig:
  • Administrativa system och appar
  • Tydlig grafisk manual för allt tänkbart marknadsföringsmaterial
  • Tillgång till google-anpassad lokalsida på hemsidan
  • Tillgång till Facebooksida anpassad för din lokala verksamhet
  • Central inköpsplattform för kläder, mäss- och kontorsmaterial
  • Mindre centrala marknadsföringsinsatser – som stöd för den lokala marknadsföringen
  • Central hantering av Rot- och Rut avdrag
  • Central hantering av all fakturering till kunder
  • Central hantering av löneutbetalning till veteraner
  • Utbildning inom våra olika tjänsteområden samt regelbundet erfarenhetsutbyte på våra franchisekonferenser
Vi tror så mycket på vår affärsidé och franchisekoncept så vi återinvesterar större delen av franchiseinsatsen i din lokala marknadsföring under första året. Allt för att du ska komma i gång ordentligt!

Är du intresserad av att komma i kontakt med oss, fyll i vår intresseanmälan eller ring direkt till Stephan Sahl, Rekrytering- & Etableringsansvarig på telefon: 08-520 018 06.

Vad kostar det att starta en franchise hos Veterankraft?

Vårt franchisekoncept bygger på en beprövad affärsmodell med ett lågt startkapital för dig som blivande franchisetagare.

Målsättningen är att du ska komma igång ordentligt under första året så därför återinvesterar vi större delen av inträdesavgiften i din lokala marknadsföring. Detta gör också oss sporrade till att hjälpa dig till framgång. Går det bra för dig, går det bra för oss alla. Dessutom är du inte ensam utan ingår i ett nätverk med franchisetagare över hela landet som kommer bli dina nya kollegor.

Är du intresserad av att komma i kontakt med oss, fyll i en intresseanmälan eller ring direkt till Stephan Sahl, Rekrytering- & Etableringsansvarig på telefon: 08-520 018 06.

Vad är det som gör Veterankrafts franchisekoncept tryggt och framgångsrikt?
Veterankraft har funnits sedan 2009 och är en av de ledande inom bemanningsbranschen för seniorer. Det skapar trygghet för dig som går i tankarna på att bli franchisetagare hos oss men också för våra veteraner som utför jobben. Vi har både ett bevisat och väl beprövat franchisekoncept med en stark affärsidé och ett väletablerat varumärke inom bemanningsbranschen. Detta borgar för att det finns en mycket bra finansiell utveckling och lönsamhet om man driver verksamheten rätt. För oss är det viktigt att du känner att du är en del av ett marknadsledande varumärke i branschen som står för både trygghet, kvalité och pålitlighet.
  • Vi har tagit fram en gedigen certifierad utbildning, VK-CERT© som gör dig startklar från dag 1!
  • Vi stöttar dig i din verksamhet i allt från kommunikation, försäljning, offerter, olika utmaningar och andra delar som du behöver för att lyckas som franchisetagare hos Veterankraft. Går det bra för dig så går det bra för oss alla!
  • Till detta så ingår man i ett nätverk med franchisetagare över hela landet och som, tillsammans med oss på huvudkontoret, blir dina nya kollegor.
Vad innebär det att vara Franchisetagare?
Som franchisetagare balanserar du friheten av att vara egen företagare ihop med tryggheten av att använda en beprövad affärsidé. Du driver ditt eget företag, ägarmässigt oberoende från franchisegivaren. Precis som vilken annan företagare som helst ansvarar du för den dagliga driften av din verksamhet och dina egna resultat.
Du betalar en inträdesavgift som franchisetagare och har då rätten att arbeta under franchisegivarens varumärke för att skapa en framgångsrik verksamhet. Därutöver nyttjar du franchisegivarens alla erfarenheter och får stöd i form av utbildning, marknadsföring, sortiment och tjänsteutveckling m.m., samt fortlöpande rådgivning och support i bland annat administrativa frågor.
Liksom du, är din franchisegivare alltid intresserad av att ditt företagande skall bli så framgångsrikt som möjligt.
Vad innebär Franchise?

Franchising uppstår när någon (s.k. franchisegivare) som äger ett välfungerande och lönsamt affärskoncept hyr ut rätten att använda konceptet och varumärket till en eller flera fristående företagare (s.k. franchisetagare). Några av de större företagen i Sverige som använder sig av franchise är bland andra Coop, PostNord, Swedbank, Pressbyrån, IKEA, McDonalds och Subway.

Det koncept franchisegivaren har utvecklat ska användas genomgående i hela franchisekedjan för att skapa enhetlighet i kunderbjudandet och säkerställa ett starkt och trovärdigt varumärke. Med detta blir allt enklare. Det leder till igenkänning och trygghet för både befintliga kunder och för att attrahera nya. 

Om jag använder bilen i tjänsten, erhåller jag milersättning?
Ja, det utgår milersättning enligt skatteverkets regler och i övrigt enligt vad som gäller för det specifika uppdraget. Detta gör du upp med din kontakt på Veterankraft.
Om något händer är jag försäkrad?
Ja, det är du. Du är försäkrad via Kompetensföretagen och Fora. Det innebär att du är försäkrad när du utför uppdraget samt när du tar dig till och från kunden. Vi är måna om din säkerhet och i de fall uppdraget kräver skyddsutrustning så håller Veterankraft med detta. Därutöver har Veterankraft en sak- och ansvarsförsäkring.
Är löneskatten lägre för pensionärer?

Ja, det stämmer. Om du fortsätter att jobba istället för att du tar ut din pension betalar du en lägre skatt på din lön än du gjort under tidigare år. Det beror på att skatteavdraget på din lön är olika beroende på hur gammal du är. Från det år du fyller 66 år så får du ett förhöjt jobbskatteavdrag och ett förhöjt grundavdrag på din lön.

Men om du både fortsätter att jobba och tar ut din pension blir det annorlunda. Då kommer ditt skatteavdrag att göras enligt två olika skattekolumner. På pensionsmyndighetens hemsida kan du se några exempel på hur skatt påverkas av inkomstslag och ålder. Klicka här för att komma till Pensionsmyndighetens hemsida.

Vad är det som gör Veterankraft till ett attraktivt bemmaningsföretag?

Väldigt ofta får vi höra från våra kunder att de är överraskade över hur mycket glädje och energi våra veteraner förmedlar. För många av våra veteraner har livet gett dem en helt ny mening, de träffar folk flera dagar i veckan, får röra på sig och vara en del av Veterankraftsfamiljen. Det ger dem både energi och glädje.

Det som genomsyrar vår verksamhet och i allt det vi är Professionalism, Engagemang, Gemenskap och Glädje = PEGG. Känner du att du kan dela dessa?

Vi expanderar för fullt och söker fler veteraner. Välkommen att bli en del av vår Veteranfamilj, ansök nu och här!

Hur mycket jobbar man hos Veterankraft?

Det är enkelt och flexibelt att jobba hos oss. Det finns inga krav utan du bestämmer själv i vilken omfattning du vill arbeta.

Vi märker dock att fler och fler gärna vill jobba deltid och en del i stort sett heltid. De har kommit in i Veteranfamiljen och tycker det skänker dem så mycket mervärde. Naturligtvis finns även de som bara tar ett uppdrag då och då men vår rekommendation är man ändå arbetar minst 10–15 timmar i månaden för att se vilka fördelar det faktiskt ger en. Välkommen med din ansökan här!
Hur och när får jag betalt?

Veterankraft är ett auktoriserat bemanningsbolag via Almega som följer bemanningsbranschens regler och riktlinjer. När du tar ett uppdrag genom Veterankraft får du en timlön som bestäms utifrån uppdragets omfattning och inriktning samt vad för kompetens som krävs.

Lönen betalas alltid ut månadsvis i efterskott från vårt huvudkontor i Stockholm. Det innebär att om du t.ex har arbetat i ett uppdrag under maj månad, då får du en löneutbetalning den 25 juni. Lönebesked får du några dagar innan som visar vilka uppdrag lönen avser.

Hur ansöker jag och blir veteran? Tar det lång tid?

Vill du bli en del av Veterankraft och börja ta uppdrag som veteran kan du snabbt och enkelt fylla i en intresseanmälan här så tar vi kontakt med dig. Vår intresseanmälan är enkel att fylla, den är i tre enkla steg och tar bara några minuter. Alternativt att du kontaktar ditt närmaste kontor, tryck här så får du fylla i ditt postnummer för att få kontaktuppgifter till ditt lokala Veterankrafts-kontor.

Oavsett om du fyller i en intresseanmälan eller om du kontaktar oss direkt så är vi väldigt intresserade av att få veta lite om vem du är, vad du har gjort i ditt tidigare yrkesliv, dina intressen och vad du kan tänka dig att jobba med som veteran. Under vårt samtal har du också möjlighet att ställa frågor till oss om hur allt fungerar. Om allt känns bra så bokar vi in en intervju och därefter skriver vi in dig som veteran hos Veterankraft.

Vi ser fram emot att träffa dig!
Är det fördelaktigt om man både vill arbeta och ta ut pension?

Ja, det är det. Enligt Pensionsmyndigheten (per den 1 juli 2021) har andelen personer som både arbetar och tar ut pension ökat stadigt de senaste åren. De har börjat kallas för ”jobbonärer”. Många har fått upp ögonen för att det ger en hel del extra i plånboken, framför allt när man sedan blir heltidspensionär.

Pensionsmyndigheten har tittat på hur ekonomin påverkas beroende på om man väljer att vara "jobbonär" eller pensionär. Mer om det kan du läsa på deras hemsida, klicka här!
Är du också intresserad av att bli veteran och bli en del av den härliga Veterankraftsfamiljen, klicka här!
Varför är det attraktivt att anlita en veteran?
Din långa arbetslivserfarenhet gör dig attraktiv på marknaden. Genom att ta in en veteran - med rätt kompetens och erfarenhet för uppdraget - kan oro snabbt förvandlas till efterlängtad leveranssäkerhet och bli en välkommen kompetensinjektion för hela verksamheten och i det specifika uppdraget. Gör som så många pensionärer, börja arbeta som veteran hos oss. Fyll i intresseanmälan här!
Kan vem som helst börja jobba som veteran hos Veterankraft?
Ja, endast om du är ålders- eller avtalspensionär (dvs över 55 år) och är intresserad av att fortsätta jobba på dina egna villkor då är du hjärtligt välkommen att bli en del av vår veteranfamilj. För vissa tjänster krävs dock att du har relevant utbildning och kompetens. Välkommen att fylla i din intresseanmälan här, det tar enbart några minuter!
Varför ska man börja jobba som veteran hos Veterankraft?
Det finns flera fördelar med att fortsätta arbeta även efter om du uppnått pensionsåldern. Enligt Pensionsmyndigheten (per den 1 juli 2021) så har andelen personer som både arbetar och tar ut pension, så kallade ”jobbonärer”, ökat stadigt de senaste åren. För många så utesluter pension och arbete inte varandra vilket vi på Veterankraft tydligt märker. Många vill fortsätta och bidra med sin kompetens och erfarenhet och ser starka skäl till detta såsom:
  1. Stor social gemenskap och uppskattning. Att bli en del av Vetarankraftsfamiljen
  2. Håller automatiskt igång kroppen genom sund, fysisk aktivitet
  3. Bestämmer själv vilka uppdrag du vill arbeta med och hur mycket
  4. Fina villkor med bra timlön och försäkring. En lön som sätter lite mer glädje i tillvaron
  5. Lägre löneskatt efter 66 år
  6. Du fortsätter betala in till din allmänna pension
  7. Du låser aldrig upp dig
  8. Slippa krångel med egen firma
Är du nyfiken på att bli veteran, fyll i ditt intresse här, tre enkla steg som bara tar några minuter. Välkommen!
Hur snabbt kan vi få en veteran på plats till vårt företag?
Är det något som vi får höra ifrån våra kunder så uppskattar de att vi är snabbfotade och att det är samma veteraner som kommer varje gång samt att den livslånga erfarenheten gör att startsträckan är minimal. Vi på Veterankraft, med våra erfarna och kompetenta veteraner, känner både glädje och engagemang i att rycka ut och hjälpa till. Välkomna att höra av er, antingen via vår intresseanmälan här eller ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Vad är minsta möjliga antalet timmar för att bemanna vårt företag med en veteran?
Det finns ingen minimigräns utan vi kan hjälpa till oavsett om det bara rör sig om ett par timmar, deltid eller heltid. Välkomna att höra av er, antingen via vår intresseanmälan här eller ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.  
Hur ser era faktureringsrutiner ut?

Vi har som rutin att fakturera löpande. I de fall det handlar om större uppdrag som spänner över flera månader, fakturerar vi den 30:e i varje månad. Rör det sig om ett mindre isolerat uppdrag så sker faktureringen ca 1 vecka efter godkänt utfört arbete. Betalning sker mot faktura med 10 dagar netto.

Vi på Veterankraft vill såklart lyfta fram E-faktura som det bästa fakturerings-alternativet istället för pappersfaktura, detta utifrån ett långsiktigt och hållbart perspektiv. Även Autogiro är ett bra alternativ och möjligt för dig som nyttjar löpande tjänster hos oss, som tex kontorsstädning.

Finns det några ekonomiska fördelar för vårt företag genom att bemanna med en veteran?

Ja, det blir billigare att anlita en veteran från och med sitt 66:e levnadsår då arbetsgivaravgiften minskar avsevärt, från 31,42 procent till 10,21 procent.

Välkomna att höra av er, antingen via vår intresseanmälan här eller ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Utöver timpriset, tillkommer det några andra avgifter?
Som företagskund hos Veterankraft betalar ni enbart för de timmar som ni behöver och med inget krav på kontraktstid. Därutöver kan det tillkomma:
  • Kostnad för förbrukningsmaterial
  • Hyra av verktyg (tex motorsåg som avser trädgårdshjälp)
  • Eventuella lokala avvikelser för milersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt en startavgift
Välkomna att höra av er, antingen via vår intresseanmälan här eller ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Vad kostar det att bemanna vårt företag med en veteran?
Som företagskund hos Veterankraft betalar ni endast för de timmar som ni behöver och med inget krav på kontraktstid. Storleken på timpriset beror på vilken slags kompetens ni eftersöker och på uppdragets omfattning och längd. Välkomna att höra av er, antingen via vår intresseanmälan här eller ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Varför ska man hyra in seniora veteraner till sin arbetsplats?

Genom att ta in seniora personer, i det här fallet veteraner ifrån Veterankraft förvandlas oro över långsiktighet till efterlängtad leveranssäkerhet. Med den kompetens som ofta återfinns hos en veteran, med lång meritlista och många år av erfarenhet blir, i ett bemanningsuppdrag, inget annat än en välkommen kompetensinjektion för verksamheten. Och kompetensutvecklingen för veteranen ligger i att ständigt ta sig an nya organisationer och utmaningar.

I grunden kommer det alltid handla om att rekrytera kompetensbaserat men det handlar även om rätt personlighet. Vilka frågor och behov står din arbetsplats inför idag? Vilka kunskapsluckor måste täppas till och vilken kompetens saknas för att nå verksamhetens mål? Vill du ta del av vår checklista inför bemanning, klicka gärna här

Välkomna att höra av er, antingen via vår intresseanmälan här eller ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Hur blir man företagskund hos Veterankraft?
Det snabbaste sättet är att kontakta ditt lokala Veterankrafts-kontor. Berätta vad du behöver hjälp med, omfattning och vilken typ av resurskompetens som ditt bolag behöver. Ofta handlar matchning inte bara om kompetens utan även om rätt personlighet. Vi ser över era behov mot de veteraner vi har i vår veterandatabas och presenterar därefter lämpliga kandidater för uppdraget. Klicka på länken här och ange ditt företags postnummer så hamnar du på rätt lokalkontor. Här finns alla de kontaktuppgifter du behöver till den person som kommer hjälpa dig hos oss. Välkommen!
Är temporär bemanning den bästa lösningen?
Bemanning är en effektiv och flexibel lösning när du behöver täcka upp vid både akuta och mer långsiktiga personalbehov. Du hyr in den kompetens du behöver när det är aktuellt och vilken typ av kompetens du hyr in beror helt enkelt på dina behov vid varje unikt tillfälle. Vi hjälper tusentals företagskunder med att hitta duktiga och erfarna veteraner som snabbt kan hoppa in på diverse uppdrag.

Vill du personligen komma i kontakt med oss för att få veta mer, kontakta ditt lokala Veterankrafts-kontor här så hjälper vi dig.

 
Vad är omsorgsRUT hos Veterankraft?

Omsorgstjänster är skapat för den som behöver extra stöd med enklare vardagssysslor och innefattas också av RUT-avdraget. Vi på Veterankraft kallar det för omsorgsRUT.

Vill du personligen komma i kontakt med oss för att få veta mer, kontakta ditt lokala Veterankrafts-kontor här så hjälper vi dig.

Vad ska jag som sk ”god man” tänka på när jag beställer åt kund?
Om en "god man" beställer tjänster hos oss på Veterankraft är det viktigt att brukaren står som kund. Ska en faktura eller annan viktig information skickas till den "gode mannen" är det viktigt att brukarens namn står som fakturamottagare och den "gode mannen" som C/O-adress.
Måste man vara pensionär för att anlita Veterankraft?
Nej, våra kunder är en blandning av både familjer och singelhushåll som alla är i olika åldrar och storlekar. Det är endast utförarna av våra tjänster som är erfarna seniorer, dvs ålders- eller avtalspensionär. Alla är välkomna att anlita Veterankraft!
Vad kostar det om jag behöver hjälp med diverse trädgårdsarbeten?
Trädgårdsarbete är ett väldigt brett område vilket gör att priserna kan variera. Det handlar mycket om uppdragets omfattning och hur stor trädgården är. Det som talar för Veterankraft är att du betalar enbart för de timmar som arbetet kräver och med inget krav på kontraktstid. Att utnyttja sitt RUT avdrag blir ofta mycket mer prisvärt, mer än vad man kan tro. Det som kan tillkomma är:
  • Kostnad för förbrukningsmaterial
  • Hyra av specialverktyg för trädgården (ex motorsåg)
  • Eventuella lokala avvikelser för milersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt startavgift.
Om du vill ha en mer exakt uppskattning av kostnaden, fyll i vår intresseanmälan här eller kontakta ditt lokala Veterankrafts-kontor här, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Hur gör jag för att bli privatkund hos Veterankraft?

Det snabbaste sättet är att fylla i vår intresseanmälan nedan. Börja med att fylla i ditt postnummer så kan vi snabbt koppla ihop dig med rätt lokalkontor därefter kan du enkelt och lätt välja vilken/vilka tjänster som du behöver hjälp med så återkopplar vi till dig inom kort. Intresseanmälan - Privatkund

Varför ska jag anlita Veterankraft?
Det finns många fördelar med att anlita oss. Det är ett tryggt och stabilt företag som har funnits sedan 2009 och är ett av Sveriges ledande auktoriserade bemanningsföretag (via Almega) och största leverantören av hushållsnära tjänster och företagstjänster. Vi finns representerade i 40-tal orter, från Luleå i norr till Trelleborg i söder. Med erfarna och kompetenta veteraner tar vi oss an uppdrag med stort engagemang och kan snabbt vara på plats hos dig. Vi kan lätt anpassa våra lösningar utifrån de flesta av dina önskemål. Du betalar enbart för de genomförda timmarna som är överenskommet och med inget krav på kontraktstid.    
Behöver jag vara hemma när ni utför arbetet?
Nej, det behöver du inte men det är bra att finnas tillgänglig via telefon om det skulle dyka upp några frågor under arbetets gång. Vi vill ju gärna hålla vår överenskomna tidplan.  
Vad kostar det att anlita er?
Hos Veterankraft betalar du enbart för de timmar som arbetet kräver och med inget krav på kontraktstid. Priset per timma varierar beroende på vilken tjänst du vill få utförd, var i Sverige som tjänsten ska utföras samt om den omfattas av skattereduktion eller inte. Att nyttja sitt ROT- och RUT avdrag blir ofta mycket mer prisvärt, mer än vad man kan tro. Det som kan tillkomma är:
  • Kostnad för material
  • Hyra av specialverktyg för trädgården (tex motorsåg)
  • Eventuella lokala avvikelser beträffande bilersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt startavgift.
Fyll i vår intresseanmälan här eller kontakta ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.  
Vad är de största fördelarna med att anlita Veterankraft?

Det finns många fördelar med att anlita oss. Det är ett tryggt och stabilt företag som har funnits sedan 2009 och är ett av Sveriges ledande auktoriserade bemanningsföretag (via Almega) och största leverantören av hushållsnära tjänster och företagstjänster.

Vi finns representerade i 40-tal orter, från Luleå i norr till Trelleborg i söder. Med erfarna och kompetenta veteraner tar vi oss an uppdragen med stort engagemang och kan snabbt vara på plats hos dig.

Det våra företag uppskattar mest är att det är samma veteraner som kommer varje gång samt att den livslånga erfarenheten gör att startsträckan är minimal. Du betalar enbart för de genomförda timmarna som är överenskommet och med inget krav på kontraktstid.

Fyll i vår intresseanmälan här eller kontakta ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Vad kostar det att anlita en hantverkare?
Det är såklart omfattningen på arbetet som bestämmer vad det hela kommer att kosta. Hos Veterankraft betalar du enbart för de timmar som arbetet kräver och med inget krav på kontraktstid. För hantverkstjänster i hemmet utgår generellt ROT-avdrag, vilket innebär att du får dra av 30% av arbetskostnaden upp till 50 000 kr. Priset per timme kan variera beroende på vad för slags hantverkstjänst du väljer, var i Sverige du bor och om tjänsten omfattas av skattereduktion eller inte. Att nyttja sitt Rut och Rot avdrag bli ofta mycket mer prisvärt, mer än vad man kan tro. Det som kan tillkomma är:
  • Kostnad för förbrukningsmaterial
  • Hyra av specialverktyg för trädgården (ex motorsåg)
  • Eventuella lokala avvikelser för bilersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt startavgift.
Fyll i vår intresseanmälan här eller kontakta ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Var ligger era kontor?
Vi finns i ett 40-tal orter, från Luleå i norr till Trelleborg i söder som alla är redo att rycka ut och hjälpa dig med diverse hushållsnära tjänster. Välkommen att hitta ditt lokala Veterankrafts-kontor här!
Hur lång tid tar det för er att utföra arbetet?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse et tellus vulputate, maximus magna a, maximus est. Praesent vel ipsum a sem maximus blandit nec sit amet sem.
Hur lång tid tar det att få svar på intresseamälan?
Har du fyllt i en intresseanmälan har vi som ambition att ta kontakt med dig inom 24 timmar. Är det ett akut ärende föreslår vi att du ringer ditt lokala Veterankrafts-kontor. Tryck här för att snabbt komma vidare.
Hur går vi som företag tillväga för att anlita er?
Vi kan anpassa våra lösningar utifrån de flesta av dina önskemål. Vår lokala närvaro borgar för ett stort personligt engagemang. Detta är en textlänk
  • Lorem ipsum dolor sit

  • Lorem ipsum dolor sit

Hur går jag tillväga för att bli franchise hos Veternkraft?
Det är enkelt, antingen fyller du i vår intresseanmälan, se länken nedan eller ringer direkt till Stephan Sahl, Rekrytering- & Etableringsansvarig på telefon: 08-520 018 06. Intresseanmälan Franchise

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Ta del av säsongserbjudanden, tips & råd samt andra nyheter från våra lokalkontor och veteraner.

Samtycke*
map-marker-orange

Hitta ditt närmsta lokalkontor

Klicka på länken nedan för att hitta ditt närmsta lokalkontor!