Vanliga frågor och svar
Här hittar du de mest frekventa frågorna som vi har besvarat. De är uppdelade i olika kategorier för att göra det enklare för dig.
Har det någon betydelse om man är en eller två i hushållet?
Absolut, Rot- och Rutavdrag räknas per person, vilket innebär att om ni är två personer i ett hushåll kan båda ha rätt till skattereduktion upp till 50 000 kronor.
Tänk på att varje persons Rot- och Rutavdrag räknas ihop till maximalt 50 000 kronor. Har du använt 30 000 kronor i rutavdrag får du alltså bara göra 20 000 kronor i rotavdrag samma år.
Hur stora skatteavdrag får man göra och vad behöver jag ha koll på?
Du kan få skattereduktion på sammanlagt 50 000 kronor för arbetskostnad för hushållsnära tjänster (RUT) och för reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad (ROT). För rotavdrag gäller som mest 30 procent av arbetskostnaden och för rutavdrag max 50 procent av arbetskostnaden.
Det arbete som utförts och betalats för under året dras mot inkomstskatten samma år. Det är datumet som du betalar som styr vilket beskattningsår avdraget hamnar på. Arbetet måste dessutom vara utfört senast 31 januari året efter. Det är Veterankraft som utförare som gör avdraget på fakturan, men du behöver själv ha koll på hur mycket avdrag du har gjort under året. Vi har inte tillgång till dina uppgifter. Vet du med dig att du nått taket för dina avdrag kan det vara klokt att meddela oss det, så fakturan blir utan Rot- eller Rutavdrag.
För vilka tjänster får man utnyttja Rot och Rut?
Rot-avdraget gäller för reparation, underhåll, om- och tillbyggnad av din bostad. Du måste äga och minst delvis bo i bostaden, så avdraget kan inte användas i hyresrätter.
Rut-avdraget gäller för hushållsnära tjänster där bland annat städning, barnpassning, reparation av vitvaror och snöskottning ingår. Material och resekostnader ger däremot inte rätt till rot- och rutavdrag.
Våra lokalkontor är experter på vad som gäller vid Rot och Rut. Ta kontakt med ditt lokala Veterankrafts-kontor här så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Hur går det till att göra Rot- och Rutavdrag?
Det som är viktigt i början är att meddela oss på Veterankraft som ska utföra tjänsterna om att du är intresserad av att utnyttja Rot- alt Rutavdraget. Det är nämligen vi som gör avdragen, så det är ordnat när du får din faktura.
Du däremot är skyldig att hålla reda på hur stora avdrag du gjort sammantaget, så att du inte överskrider maxgränsen. Skatteverket skickar ut löpande information till dig om hur stora avdrag du gjort. Du måste även ha betalat för tjänsten elektroniskt, för att avsändare, mottagare, belopp och tidpunkt ska synas. Det är helt enkelt för att affären ska vara spårbar.
Det pratas om Rot och Rut i olika sammanhang, vad betyder det?
- Rot är en förkortning för Reparation, Ombyggnad och Tillbyggnad.
- Rut stod en gång i tiden för "Rengöring, Underhåll och Tvätt" men idag omfattar avdraget betydligt mer, såsom trädbeskärning, IT-service i hemmet, flyttstädning och tillsyn.
Vad kostar det att anlita en veteran?
Som kund hos Veterankraft betalar ni enbart för de timmar som ni behöver och med ingen kontraktstid. Därutöver kan det tillkomma:
- Kostnad för förbrukningsmaterial
- Hyra av verktyg (tex motorsåg som avser trädgårdshjälp)
- Eventuella lokala avvikelser för bilersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt startavgift.
Hur snabbt kan vi få en veteran på plats till vår BRF?
Är det något som vi får höra ifrån våra kunder så uppskattar de att vi är snabbfotade och att det är samma veteraner som kommer varje gång samt att den livslånga erfarenheten gör att startsträckan är minimal. Vi på Veterankraft, med våra erfarna och kompetenta veteraner, känner både glädje och engagemang i att rycka ut och hjälpa till. Välkomna att höra av er här!
Varför tror ni att allt fler BRF:er anlitar Veterankraft i större utsträckning?
Det som vi ofta får höra är att vi är snabbfotade och engagerade på Veterankraft och våra veteraner som väljer att jobba hos oss gör det för att de verkligen vill. Många har valt att jobba deltid och då passar det alldeles utmärkt att rycka ut och jobba just några timmar här och där. Det som också uppskattas är att en och samma person alltid kommer, som känner till alla fastighetens förutsättningar. Kräver uppdraget att Veterankraft ska anlitas på heltid – då är det vanligt att det är två veteraner som delar på uppdraget.
Vad för tjänster utför ni åt bostadsrättsföreningar?
Vi blir ofta anlitade runt om i landet med att sköta om grönytor men även för fastighetsskötsel, trappstädning och snöskottning och ibland även administration.
Sitter du i styrelsen för en bostadsrättsförening och skulle vilja hitta en lösning för det löpande underhållet i er fastighet? Kontakta oss genom att fylla i vår intresseanmälan eller ring direkt till ditt lokala Veterankrafts-kontor så berättar vi mer om hur vi kan bistå er.
Hjälper ni även bostadsrättsföreningar?
Ja, vi hjälper många BRF:er runt om i landet med diverse löpande arbeten. Sitter du i styrelsen för en bostadsrättsförening och skulle vilja hitta en lösning för det löpande underhållet i er fastighet? Vi hjälper till med det mesta till din förening. Läs mer här!
Du kan även kontakta oss genom att fylla i vår intresseanmälan eller kontakta ditt närmsta lokala Veterankrafts-kontor.
Vilka centrala aktiviteter har ni för era franchisetagare?
Under året har vi löpande utbildningar, regionsmöten och konferenser tillsammans med alla medarbetare på Veterankraft. Syftet är att hålla alla er ajour med vad som händer på marknaden såsom trender, förändrade marknadsförutsättningar, kommande nya tjänster och erbjudanden men också för att lära känna varandra och bibehålla den fina gemenskap vi har.
Kommer jag konkurrera med med flera franchisetagare inom samma ort?
I de allra flesta orter finns det bara en franchisetagare. På större orter kan det finnas flera franchisetagare men då arbetar de i olika delar av staden.
Viktigt att veta är att det är naturligt att kunder ringer sitt närmaste kontor för att få hjälp just i den stadsdelen där man bor eller vill ha sin tjänst utförd. Och, veteraner vill helst tillhöra det lokalkontor som finns närmast dem, så att de kan få jobb i närheten av deras hem.
Måste jag ha erfarenhet av bemanningsbranschen för att starta franchise hos er?
Nej, det finns inget krav på att du ska ha erfarenhet av bemanningsbranschen. Under vår diplomerade utbildning VK-CERT© kommer du lära dig mycket om vårt franchisekoncept och hur man framgångsrikt ska bedriva sin verksamhet.
Hur ska man veta om man är rätt som franchisetagare?
Om du kan svara JA på nedanstående frågor då vill vi gärna träffa dig!
- Har du god lokalkännedom och ett utbrett kontaktnät på orten?
- Tycker du om att jobba med människor?
- Är du kunnig inom försäljning och har ett stort personligt driv?
- Är du serviceinriktad?
- Vet du vad det innebär att motivera och leda personal?
- Är du bekväm med att hantera affärssystem och har en administrativ ådra?
- Är du villig att satsa på att utveckla ditt egna företag?
Vad ingår i er diplomerade utbildning VK-CERT© ?
I vår diplomerade utbildning, VK-CERT© ingår allt som gör att du ska kunna lyckas med din verksamhet och om vårt framgångsrika franchisekoncept inom områdena:
- System & processer, ex:
- administrativa affärssystem och appar samt interna processer
- hur fungerar rot- och rut avdrag, löneutbetalningar och faktureringar
- anställningsprocess, arbetsmiljö och personalhantering
- privat- och företagsförsäljning samt bemanning
- Franchisekoncept & varumärke, ex:
- unikiteten i konceptet samt Veterankraft som varumärke
- tillgång till handbok
- grafiska profilen med tydliga riktlinjer
- privat- och företagstjänster
- affärsmodell för snabbt få igång din verksamhet både i att rekrytera veteraner och attrahera nya kunder
- Marknadsföring, ex:
- åtkomst till film- och bildmaterial
- google-anpassad lokalsida på hemsidan
- lokal Facebooksida
- Nationella och lokala marknadsaktiviteter
- Administration & support, ex:
- administrativa system som underlättar och förenklar ditt arbete
- central hantering av Rot- och Rut avdrag, löneutbetalning till veteraner samt all fakturering ut mot kund
- central inköpsplattform för både kläder och kontorsmaterial
Vad är det för direkta kostnader som franchisetagaren står för?
Förutom den initiala inträdesavgiften så betalar du enbart för din egen kontorslokal där du kan ta emot både dina veteraner och kunder samt din lokala marknadsföring med tillhörande aktiviteter. Även kostnader för eventuell tillkommande personal.
Vad får man som franchisetagare hos Veterankraft?
- Vår diplomerade utbildning, VK-CERT©. Till detta erhåller du även en handbok som innehåller mycket bra och relevant information om det som berör franchise-verksamheten.
- Personlig coachning och rådgivning om hur du bör driva verksamheten för att det ska bli så lönsamt som möjligt.
- Administrativa system och appar
- Tydlig grafisk manual för allt tänkbart marknadsföringsmaterial
- Tillgång till google-anpassad lokalsida på hemsidan
- Tillgång till Facebooksida anpassad för din lokala verksamhet
Vad är det som gör Veterankrafts franchisekoncept tryggt och framgångsrikt?
Veterankraft har funnits sedan 2009 och är en av de ledande inom bemanningsbranschen för seniorer. Det skapar trygghet för dig som går i tankarna på att bli franchisetagare hos oss men också för våra veteraner som utför jobben.
Vi har både ett bevisat och väl beprövat franchisekoncept med en stark affärsidé och ett väletablerat varumärke inom bemanningsbranschen. Detta borgar för att det finns en mycket bra finansiell utveckling och lönsamhet om man driver verksamheten rätt. För oss är det viktigt att du känner att du är en del av ett marknadsledande varumärke i branschen som står för både trygghet, kvalité och pålitlighet.
- Vi har tagit fram en gedigen certifierad utbildning, VK-CERT© som gör dig startklar från dag 1!
- Vi stöttar dig i din verksamhet i allt från kommunikation, försäljning, offerter, olika utmaningar och andra delar som du behöver för att lyckas som franchisetagare hos Veterankraft. Går det bra för dig så går det bra för oss alla!
- Till detta så ingår man i ett nätverk med franchisetagare över hela landet och som, tillsammans med oss på huvudkontoret, blir dina nya kollegor.
Vad innebär det att vara Franchisetagare?
Som franchisetagare balanserar du friheten av att vara egen företagare ihop med tryggheten av att använda en beprövad affärsidé. Du driver ditt eget företag, ägarmässigt oberoende från franchisegivaren. Precis som vilken annan företagare som helst ansvarar du för den dagliga driften av din verksamhet och dina egna resultat.
Du betalar en inträdesavgift som franchisetagare och har då rätten att arbeta under franchisegivarens varumärke för att skapa en framgångsrik verksamhet. Därutöver nyttjar du franchisegivarens alla erfarenheter och får stöd i form av utbildning, marknadsföring, sortiment och tjänsteutveckling m.m., samt fortlöpande rådgivning och support i bland annat administrativa frågor.
Liksom du, är din franchisegivare alltid intresserad av att ditt företagande skall bli så framgångsrikt som möjligt.Om jag använder bilen i tjänsten, erhåller jag milersättning?
Ja, det utgår milersättning enligt skatteverkets regler och i övrigt enligt vad som gäller för det specifika uppdraget. Detta gör du upp med din kontakt på Veterankraft.
Om något händer är jag försäkrad?
Ja, det är du. Du är försäkrad via Kompetensföretagen och Fora. Det innebär att du är försäkrad när du utför uppdraget samt när du tar dig till och från kunden. Vi är måna om din säkerhet och i de fall uppdraget kräver skyddsutrustning så håller Veterankraft med detta. Därutöver har Veterankraft en sak- och ansvarsförsäkring.
Hur mycket jobbar man hos Veterankraft?
Varför är det attraktivt att anlita en veteran?
Din långa arbetslivserfarenhet gör dig attraktiv på marknaden. Genom att ta in en veteran - med rätt kompetens och erfarenhet för uppdraget - kan oro snabbt förvandlas till efterlängtad leveranssäkerhet och bli en välkommen kompetensinjektion för hela verksamheten och i det specifika uppdraget.
Gör som så många pensionärer, börja arbeta som veteran hos oss. Fyll i intresseanmälan här!
Kan vem som helst börja jobba som veteran hos Veterankraft?
Ja, endast om du är ålders- eller avtalspensionär (dvs över 55 år) och är intresserad av att fortsätta jobba på dina egna villkor då är du hjärtligt välkommen att bli en del av vår veteranfamilj. För vissa tjänster krävs dock att du har relevant utbildning och kompetens.
Välkommen att fylla i din intresseanmälan här, det tar enbart några minuter!
Varför ska man börja jobba som veteran hos Veterankraft?
Det finns flera fördelar med att fortsätta arbeta även efter om du uppnått pensionsåldern. Enligt Pensionsmyndigheten (per den 1 juli 2021) så har andelen personer som både arbetar och tar ut pension, så kallade ”jobbonärer”, ökat stadigt de senaste åren. För många så utesluter pension och arbete inte varandra vilket vi på Veterankraft tydligt märker. Många vill fortsätta och bidra med sin kompetens och erfarenhet och ser starka skäl till detta såsom:
- Stor social gemenskap och uppskattning. Att bli en del av Vetarankraftsfamiljen
- Håller automatiskt igång kroppen genom sund, fysisk aktivitet
- Bestämmer själv vilka uppdrag du vill arbeta med och hur mycket
- Fina villkor med bra timlön och försäkring. En lön som sätter lite mer glädje i tillvaron
- Lägre löneskatt efter 66 år
- Du fortsätter betala in till din allmänna pension
- Du låser aldrig upp dig
- Slippa krångel med egen firma
Vad ska jag som sk ”god man” tänka på när jag beställer åt kund?
Om en "god man" beställer tjänster hos oss på Veterankraft är det viktigt att brukaren står som kund. Ska en faktura eller annan viktig information skickas till den "gode mannen" är det viktigt att brukarens namn står som fakturamottagare och den "gode mannen" som C/O-adress.
Måste man vara pensionär för att anlita Veterankraft?
Nej, våra kunder är en blandning av både familjer och singelhushåll som alla är i olika åldrar och storlekar. Det är endast utförarna av våra tjänster som är erfarna seniorer, dvs ålders- eller avtalspensionär. Alla är välkomna att anlita Veterankraft!
Vad kostar det om jag behöver hjälp med diverse trädgårdsarbeten?
Trädgårdsarbete är ett väldigt brett område vilket gör att priserna kan variera. Det handlar mycket om uppdragets omfattning och hur stor trädgården är. Det som talar för Veterankraft är att du betalar enbart för de timmar som arbetet kräver och med inget krav på kontraktstid. Att utnyttja sitt RUT avdrag blir ofta mycket mer prisvärt, mer än vad man kan tro.
Det som kan tillkomma är:
- Kostnad för förbrukningsmaterial
- Hyra av specialverktyg för trädgården (ex motorsåg)
- Eventuella lokala avvikelser för milersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt startavgift.
Varför ska jag anlita Veterankraft?
Det finns många fördelar med att anlita oss. Det är ett tryggt och stabilt företag som har funnits sedan 2009 och är ett av Sveriges ledande auktoriserade bemanningsföretag (via Almega) och största leverantören av hushållsnära tjänster och företagstjänster. Vi finns representerade i 40-tal orter, från Luleå i norr till Trelleborg i söder.
Med erfarna och kompetenta veteraner tar vi oss an uppdrag med stort engagemang och kan snabbt vara på plats hos dig. Vi kan lätt anpassa våra lösningar utifrån de flesta av dina önskemål. Du betalar enbart för de genomförda timmarna som är överenskommet och med inget krav på kontraktstid.
Vad kostar det att anlita er?
Hos Veterankraft betalar du enbart för de timmar som arbetet kräver och med inget krav på kontraktstid. Priset per timma varierar beroende på vilken tjänst du vill få utförd, var i Sverige som tjänsten ska utföras samt om den omfattas av skattereduktion eller inte. Att nyttja sitt ROT- och RUT avdrag blir ofta mycket mer prisvärt, mer än vad man kan tro.
Det som kan tillkomma är:
- Kostnad för material
- Hyra av specialverktyg för trädgården (tex motorsåg)
- Eventuella lokala avvikelser beträffande bilersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt startavgift.
Vad kostar det att anlita en hantverkare?
Det är såklart omfattningen på arbetet som bestämmer vad det hela kommer att kosta. Hos Veterankraft betalar du enbart för de timmar som arbetet kräver och med inget krav på kontraktstid. För hantverkstjänster i hemmet utgår generellt ROT-avdrag, vilket innebär att du får dra av 30% av arbetskostnaden upp till 50 000 kr.
Priset per timme kan variera beroende på vad för slags hantverkstjänst du väljer, var i Sverige du bor och om tjänsten omfattas av skattereduktion eller inte. Att nyttja sitt Rut och Rot avdrag bli ofta mycket mer prisvärt, mer än vad man kan tro. Det som kan tillkomma är:
- Kostnad för förbrukningsmaterial
- Hyra av specialverktyg för trädgården (ex motorsåg)
- Eventuella lokala avvikelser för bilersättning mellan veteranens hem och uppdragsadressen samt startavgift.
Var ligger era kontor?
Vi finns i ett 40-tal orter, från Luleå i norr till Trelleborg i söder som alla är redo att rycka ut och hjälpa dig med diverse hushållsnära tjänster. Välkommen att hitta ditt lokala Veterankrafts-kontor här!
Hur lång tid tar det att få svar på intresseamälan?
Har du fyllt i en intresseanmälan har vi som ambition att ta kontakt med dig inom 24 timmar. Är det ett akut ärende föreslår vi att du ringer ditt lokala Veterankrafts-kontor. Tryck här för att snabbt komma vidare.
Hur går jag tillväga för att bli franchise hos Veternkraft?
Det är enkelt, antingen fyller du i vår intresseanmälan, se länken nedan eller ringer direkt till Stephan Sahl, Rekrytering- & Etableringsansvarig på telefon: 08-520 018 06.
Intresseanmälan Franchise
Hitta ditt närmsta lokalkontor
Klicka på länken nedan för att hitta ditt närmsta lokalkontor!