Allmänna villkor
- Mottaget erbjudande är giltigt 30 dagar
- I det fall Veterankraft inte kan rekrytera personal med rätt kompetens informeras köparen och uppdraget annulleras
- Veterankraft tar inget ansvar för material som tillhandahålls och/eller bestäms av beställare
- Beställaren är ansvarig för uppfyllande av Skatteverkets regler gällande RUT/ROT avdrag. Efterdebitering av RUT/ROT avdrag sker i förekommande fall.
- Tilläggsarbeten utöver innehållet i denna orderbekräftelse förutsätter en bekräftelse på Ändrings- och tilläggsarbeten/avvikelserapport (ÄTA)
- Levererat material är kundens egendom med tillhörande materialansvar
- I de fall arbetsledning är nödvändig utgår timersättning för arbetsledning enligt separat tidrapport
- Veterankraft är inte ansvarig för skador direkt på dolda installationer eller indirekta skador orsakade av dolda installationer.
- Veterankraft är ej ansvarig för skador på lös egendom som inte har plockats undan eller täckts över av beställare
- Beställare är ansvarig för indirekta och direkta skador efter arbeten med materialdelar inköpta av beställare
- Veterankraft står inte ansvarig för eventuella uppkomna störningar i fastighetens befintliga elsystem
- Eventuell avbokning skall ske via epost eller sms. Vid avbokning senare än 48 timmar innan planerad start för uppdraget debiteras kund enligt konsumenttjänstlagen för särskilt material som köpts in, åtgärder som vidtagits och förlorad inkomst för att Veterankraft inte kunnat ta annat arbete (dock minst motsvarande 2 timmars arbete).
-
Om Veterankraft behöver köpa in material för att genomföra uppdraget, debiteras beställaren arbetstid för hantering samt materialkostnaden inklusive moms, med ett påslag på 20%
Skada på personlig egendom m.m
- Kunden skall ha tecknat hemförsäkring. Hemförsäkringen täcker de vanligaste förekommande skadorna i hemmet.
- Om det visas att Veterankraft eller dess personal av oaktsamhet (vårdslöshet) förorsakat sak- eller personskada ersätter Veterankraft sådan skada (direkt skada eller direkt förlust) eller så åtgärdar Veterankraft skadan/felet. Veterankraft ansvarar gentemot Kund för sakskada som Veterankraft eller dess personal vållar upp till ett belopp om 50 000 kr per skada och 100 000 kr per år.
- Veterankraft svarar inte i något fall för ren förmögenhetsskada, indirekta skador eller förluster, eller följdskador såsom exempelvis produktionsbortfall, utebliven vinst eller förlust i näringsverksamhet.
- Vid åtgärdandet är det enbart skadan som åtgärdas. Beställaren är inte berättigad till värdehöjande åtgärder. Skadevärderingen och skadeersättningen sker i enlighet med villkoren i Veterankrafts företagsförsäkring.
- För att kunna framställa anspråk på ersättning eller göra anmärkning mot utförandet av avtalad tjänst skall Kunden inom skälig tid efter utförd tjänst underrätta Veterankraft därom (se 17 § Konsumenttjänstlagen).
- Veterankraft har alltid rätt att avhjälpa fel (se 20 § Konsumenttjänstlagen).
För att underlätta för kund att uppfylla sin bevisbörda vid skada rekommenderar Veterankraft att eventuella fel meddelas inom tio (10) dagar. Detta är framför allt viktigt när det gäller skada eller invändning rörande själva utförandet. När det gäller sakskada rekommenderas att man meddelar Veterankraft inom fem (5) arbetsdagar efter skadans uppkomst till Veterankraft. Om det finns omständigheter som föranleder att anmälan om sakskada ej kan ske senast fem (5) arbetsdagar efter utförd tjänst men inom skälig tid görs en bedömning från fall till fall beroende på omständigheterna huruvida Kunden har förlorat sin rätt till ersättning gentemot Veterankraft.
Non solicitation:
- Kund förbinder sig att inte diskutera pris direkt med Veteran eller kontraktera Veteran vid sidan av Veterankraft AB för en tid av ett (1) år efter senaste presentationen av Veteran eller efter att senaste uppdraget är slutfört av Veteranen. Det åligger Kunden att tillse att åtagandet i denna punkt även respekteras och åtföljs av bolag eller personer närstående till kund.
Force Majeure
- Veterankraft är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse om underlåtenheten har sin grund i en force majeure-händelse inkluderande men inte begränsad till: Åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning.
Specialmaskiner och fordon:
- Behöver Veterankraft hyra in specialmaskiner, redskap eller fordon för att kunna genomföra uppdraget debiteras beställaren arbetstid för hämtning och återlämning plus självkostnadshyra inklusive moms och rabatt med 20 % påslag.
Betalningsvillkor:
- 10 dagar netto. Tilläggsavgift och dröjsmålsränta enligt lag. Material skall kunna faktureras löpande efter leverans.
Avtalshandlingar/Omfattning
För hantverksuppdrag gäller följande handlingar:
- Din uppdragsbekräftelse
- Allmänna bestämmelser-Hantverksformuläret 09.
- Vid motstridiga uppgifter i nämnda handlingar gäller de i ovan angiven ordning, dock med undantag för att Konsumenttjänstlagens tvingande bestämmelse som alltid äger företräde.
Försäkring
- Veterankraft har tecknat försäkring för sin personal och för tillhandahållna Hantverkstjänster.
Beställaren ansvarar för:
- Märkning av dolda installationer
- Att informera om plats för avstängning av vatten och elinstallationer
- Att låsbara utrymmen där veterankraft behöver tillträde är tillgängliga
- Borttagning eller täckning av lös egendom
- Tillhandahållande av WC & tvättmöjligheter
- Tillhandahållande av upplagsytor
- Städning och bortforsling av överblivet byggmaterial om ej annat anges
Konkurrens
- Beställaren äger inte rätt att köpa tjänster av veteran vid sidan om Veterankraft utan Veterankrafts godkännande. Om beställaren bryter mot denna bestämmelse är Beställaren skyldig att betala Veterankraft AB för det utförda arbetet enligt vad som anges under "Pris" med tillägg om 20 %.
Kreditupplysning:
Veterankraft har som policy att genomföra en enkel kreditupplysning på både privat- och företagskunder innan vi åtar oss att utföra våra tjänster. Vi anser att detta bidrar till att säkerställa en ömsesidig och hållbar affärsrelation.
Vi vill betona att den enkla kreditupplysningen enbart omfattar en allmänekonomisk upplysning och kommer inte att påverka din kreditvärdighet. Din integritet och personuppgifter är av yttersta vikt för oss, och vi agerar i full överensstämmelse med gällande dataskyddslagar och förordningar.